AJÁNLÓ

2014. 09. 05.
Július 31-én lezárult a szülinapi nyereményjátékunk! A szép számú helyes megfejtő közül...

2014. 09. 05.
Ha azt mondom Cannes, Nizza, Monte-Carlo, Saint Tropez, természetesen mindenkinek a gazdagok és...

2014. 09. 05.
Magyar felfedezők sorozatunk kakukktojása következik. Jelky András kábé semmit sem fedezett...

2014. 09. 05.
Első maláj posztunk végén elköszöntünk az Orang Asli törzs tagjaitól. És máris haladunk...
A bejegyzés folyatódik

Barakablog Járj végére a világnak!

Blog utazásról, túrázásról,
bringázásról, evezésről,
jó helyekről és persze a Barakáról.

szept 05

Provence újratöltve

Van Provence, amitől megszakad minden szív... Mindenki tisztában van vele, hogy szerencsés szeglete a világnak. Völgyecskék, dombocskák, pálmák, kabócák, tenger, miegymás. És van a hozzánk jóval közelebb eső, viszont sokkal kevésbé ismert Isztria, ahol völgyecskék, dombocskák, stb… Mert bizony mondom néktek, kik e szép, szíveteknek oly kedves félszigetnek csak a tengerparti sávját ismeritek, hogy a belseje – amin az átalag turista átrobog – Provence 2!
Hát még, ha úgy tesztek, mint mi, vagyis két keréken vágtok neki felfedezni. Mert így az apró falvak és kisvárosok, a szőlőültetvények közé ékelt olivák, festői várromok, na meg a dombok tetejéről folyton befigyelő Adria, a maga öbleivel, szigeteivel csúcsérzést lövell belétek.
El kell kezdeni a túrát, mondjuk Pazinban, ami a sziget mértani közepe. Annak is a tetején lévő éttermének teraszán, ahonnan nemcsak a városra, hanem a Fojba folyó által kivájt 120 méter mély szurdokra is kilátás nyílik. Ez utóbbi egy barlangban folytatódik, melyet Jules Verne is megénekelt a Sándor Mátyásban. Miután magunkévá tettük a reggeli capuccino-croissant, nyeregbe pattanunk és laza fél napos kerekezéssel legyaluljuk a Puláig tartó távot. A terepviszonyok miatt nem kell erősen markolnunk a kormányt, ami jó, mert így sűrűn pillantgatunk jobbra, valamit balra. A rácsodálkoznivalók ugyanis számosak. Macskaköves főterek, kanyargó lejtők-emelkedők, zöldellő domboldalak, mediterrán illatok és színek teszik próbára szépérzékünket. Tapasztalt túravezetőnk, Norbi, még egy barna medvével való szerencsés találkozásról is beszámol. Mondjuk, nem bánjuk, hogy ez nem velünk történt meg.

A Pula melletti Fazana kisváros lakói álmélkodva és tisztelettel figyelik gurulásunkat a keskeny sikátorokban. A bájos főtér, az elmaradhatatlan templommal és városházával csábít minket egy – legalább – szendvics, saláta pihenőre. Innen már csak 10 kilométer Isztria nem hivatalos fővárosa, a félsziget csúcsán lévő Pula. A Monarchia hajdani katonai kikötője ma komoly turistaközpont, ahol minden érdemleges látnivaló az ókori Rómát idézi. Legelőször is a hatalmas amfiteátrum, ami anno a Birodalom második legnagyobb szórakoztatóipari centruma volt. Padjain 23.000 ember drukkolt – jó esetben – az oroszlánok ellen. Másnap a tengerpart mentén tekerünk. Első rácsodálkozásunk Rovinj, ami egy kis Dubrovnik vagy Velence. Ragozhatnám a helyet, de tök mindegy, kötelező látnivaló. Ha van bakancslistád, tedd fel rá, méghozzá minimum a Top 5-be! Porec hasonló bájos kikötőváros, mai utunk végpontja. A kettő között nyúlik a szárazföldbe a 10 kilométer hosszú Lim-fjord, amire egy kilátópontból tekintünk alá. Farmerkék vízében szemet gyönyörködtető látvány a sok kis halász- és kirándulóhajó. Mivel festőecsetrevalóan szép, nem igazán zavar minket, hogy a tengeröblöt csak alakja miatt hívják fjordnak.
Utolsó napunkra ismét a félsziget belsejében startolunk. A mai feladat: dombtetőn épült kisvárosok felkeresése, majd onnan való leszáguldás. Higgyétek el, mérföldekkel jobb tevékenység, mint az íróasztalnál görnyedni. Ráadásul a városkák utcáinak végéből mindenhol a Provence 2. táj kandikál be. A hivatalosan a „világ legkisebb városa” címet viselő Hun lábizom-erősítő tekerés végén vár minket. Miután kiittuk a falikút vizét, besétáltuk a városkát (24 lakója van!), megszemléltük a házakra terpeszkedő templomot és megvettük az olivaolajból, helyi levendulamézből és fügepálinkából álló ajándékcsomagot az otthoniaknak, kiülünk a városfalra és áhítattal bámuljuk a panorámát. Irigyeljük önnön magunkat!